Справяне с конфликт
Справяне с конфликт- защо е толкова важно да владеем това умение?
Кога беше последния път когато се почувствахте нападнат или скарахте с някой? Тъй като това са естествена и неизбежна част от нашето съществуване има вероятност да се е случило през последната седмица. Конфликтите се възникват у дома, на работното място и в любимо занимание с приятели, с хора, които обичаме и с хора, които мразим, както и с началниците си и с подчинените си и колегите си. За това е важно да приемаме конфликтите като част от живота и да се научим да се справяме с тях ефективно.
Различията между нас и в нашите гледни точки са неизбежни, но възникването на конфликт не е задължително. Напрежението обикновено се покачва, когато едната от страните се опитва да принуди другите да приемат неговата гледна точка.
Конфликтът е процес, който започва, когато възникне противопоставяне на даден индивид или група с други такива във връзка с интереси и ресурси, убеждения, ценности или практики, които имат значение за тях. Той може да бъде: латентен и явен.
Латентният конфликт включва възприет и усетен конфликт, и се отнася до вътрешно-лични или вътрешногрупови състояния.
Явен конфликт може да включва затруднения в постигане на съгласие, както и изблици на насилие, и по този начин се отнася до динамиката между хората или между групите.
Преминаването от вътрешно личностен латентен конфликт към междуличностен конфликтът се опосредства от комуникация, като вербална, така и невербална или технологична.
Защо възникват противоречия?
Ние спонтанно сме привлечени от хора различни от нас. Те ни предлагат да открием или придобием важен, забравен аспект на нашата собствена личност, защото образно казано нашата психика е съблазнена от възможността да бъде допълнена до цялостност.
Ние несъзнателно избираме обект, който отразява за нас онова, което в нас е недостатъчно. Проекцията не е съзнателен избор, а шега на безсъзнателното, предназначена за нас за среща със самия себе си за докосване с качества, които се стремят в нас към развитие или не интегрирани части същността ни. Но както всички ние сме усещали различията провокират в нас напрежение, тревожност, която при някои хора се изразява в гняв или импулс за контрол.
Как противоречията се превръщат в конфликти. Справяне с конфликт
Различните гледни точки, на фона на усещане за страх или враждебност се превръщат в конфликт. Той възниква само, ако двете страни заемат позиции на съперници и реагират като врагове, с цел да избегнат някаква загуба или да спечелят нещо.
Когато се отнасяме един с друг като противници, това води до ескалация на нашите взаимни страхове, които трансформират различията в конфликти.
Това, което е нужно да направим в такива ситуации е да се опитаме да деактивираме напрежението преди да е ескалирало и да избегнем конфликта.
- Веднага щом усетите това покачване на напрежението го изразете с думи открито, това често е достатъчно за да нормализира комуникацията. Обикновено помага споделянето, че се чувствате напрегнати, ядосани и Ви е трудно да говорите без да усложните ситуацията. Тук става въпрос за споделяне на усещания за „Аз“, а не за другия/те за да се избегне защитната реакция и покачване на враждебността. Поддържането на уважителен тон и откритост е една от най-ефективните стратегии за смекчаване на напрежението.
- Друга възможност за справяне с конфликт е да се откажете от битка. Направете мирно предложение и кажете, че сте готови да положите усилия да разберете другата страна. Можем съзнателно да се въздържим от желанието да отвърнем с нараняващи думи, когато се почувстваме притиснати. Да, звучи по-лесно да се каже, отколкото да се направи, но със съзнателни усилия и практика се усвоява.
- Бъдете честни: често сме склонни да използваме бели лъжи, преувеличение, полуистина, когато се чувстваме притиснати. Рано или късно това провокира негативни последствия и конфликти.
- Стремете се да не викате имената на другата страна, това рязко увеличава напрежението.
- Внимавайте с жестове и докосване в момент на буря. Те засилват чувството за страх, безпомощност и заплаха.
- Ако изпитате нужда да блъскате, удряте хора, предмети или стена го насочете към нещо- това може да е движение, писане или нещо друго, което лично на Вас би помогнало да снижите напрежението.
- Избягвайте заплахи и ултиматуми в конфликтна ситуация. Бъдете искрени:“ Чувствам се бесен и не знам какво да правя“ е по-благоприятно от „Разделям се с теб!“, „Напускам работа“ или др. Ако тези теми имат нужда от обсъждане, моментът на спора не е подходящото време.
Разрешаване на конфликт:
- Отразяващото слушане е особено полезно за практикуване по време на разногласия. Целта е да чуете и интерпретирате това, което казва другият, и му го повтаряте със собствените си думи въз основа на вашата интерпретация. Това дава възможност на другия човек да изясни какво казва и да се почувства чут и разбран. Направете опит въпреки раздразата да чуете какво казва другият, да се опитате да разберете тяхната перспектива. Обмислете дали не виждате смисъл в още една гледна точка.
- Опитайте се да изразите благодарност в диалога, дори и да не е постигнато определено крайно решение или съгласие. Правете го само, ако е искрено за да отчетете отделеното време, откровеност и усилия на другия.
- В конфликтна ситуация избягвайте обвинения и преценки, много помага да използвате „Аз“ се чувствам, усещам, разбирам. А не ти си груб, дразнещ, нетърпим.
- Ако сте във взаимоотношения, които лесно прерастват в конфликти се договорете за „тайм аут“. Така всяка от страните ще може да прекъсне разговора, когато стане нетърпимо за предварително определеното време, без другата страна да оспорва и напада.
Няма определени стъпки следването, на които би предотвратило конфликтна ситуация.
В препоръките може откриете нещо за себе си, което да Ви помогне да се овладеете в момента на ескалация на напрежението. Няма лесно решение и всеки от нас изпитва стрес и разочарование, но те отминават.
Когато се сблъскаме с неразбиране в нас автоматично се задейства реакция тип „бий се или бягай“ с цел да ни предпази, но тя не помага за да разберем по-добре ситуацията и за разрешаване на конфликта. Войнствена реакция или бягство от проблема често влошават ситуацията. Спонтанна реакция е да обвиним другия: „Не съм виновен!“. Конфликтите обаче рядко възникват едностранно и всеки от участниците играе някаква роля.
Справяне с конфликти не включва непременно избягване, намаляване или прекратяване на конфликт. Включва разработването на ефективни стратегии за минимизиране на дисфункциите на конфликта и за засилване на конструктивните функции на конфликта.